Specials & Proto's

intro

intro

Rover heeft in zijn 100 jarig bestaan vele modellen gebouwd, waarvan de P4, P5, P6 en SD1 de meest bekende types zijn. Maar dit soort modellen ontstaat niet zomaar, daar gaan over het algemeen prototypes aan vooraf. We proberen een aantal van deze prototypes, maar ook “specials” in kaart te brengen.

Een groot aantal van deze auto’s zijn te zien in het Heritage Motor Center in Engeland.

Hierbij een paar voorbeelden…..

JET 1

JET 1

De introductie van de JET 1 in 1950 was eigenlijk nog een erfenis uit de 2e Wereldoorlog. Het was de eerste auto ter wereld met een gasturbinemotor, een variant op de straalmotor waar in de oorlogsjaren zo hard aan gewerkt was in samenwerking met Rolls Royce. De JET 1 was begin jaren vijftig de ultieme snelheidsduivel, met als top meer dan 220 kilometer per uur. Deze auto was op basis van een Rover P4-75 cyclops. De Jet deed in 1952 mee met een poging om het snelheids wereldrecord te halen. De hier getoonde auto is een replica van het origineel.

Marauder

Marauder

In augustus 1953 werd in Geneve op de Motor Show de Marauder tentoon gesteld en aan de pers gepresenteerd. De Marauder was een waagstuk en werd gebracht als luxe sportauto. Hij is gebouwd door drie Rover medewerkers, Georg Mackie, Spen King en Peter Wilks ( die de neef was van Rover’s uitvoerend directeur). Door deze connecties konden ze gebruik maken van de kennis en materialen van Rover en de basis van deze auto was dan ook een vroege P4-75.                          

Het succes waar ze op hadden gehoopt bleef echter uit, de prijs was te hoog. Slechts 15 auto’s inclusief het prototype zijn er gebouwd voordat ze er in 1954 weer mee stopten.              

Rover/Alvis P6BS prototype

Rover/Alvis P6BS prototype

1967 Rover/Alvis, P6BS prototype sports car.

Toen, in 1965, Rover Alvis had overgenomen, had Rover plannen om een snelle sportwagen te maken die ook onder de naam Alvis op de markt gebracht zou kunnen worden. Het is een auto met een middenmotor en had onderdelen het chassis en vering van de P6 2000. Voorzien van een Rover V8 motor die enigszins aangepast was. De dakpanelen kunnen worden verwijderd een idee wat later op veel Amerikaanse sportauto’s gebruikt is. Dit is het enige prototype van dit model dat overgebleven is. Het project is gestopt in 1968.